Od 1 stycznia 2026 – zmiana rozliczania samochodów osobowych.

Zmiana w rozliczeniach amortyzacji i leasingu samochodów osobowych

Od 1 stycznia 2026 r. nastąpi zmiana zaliczania w koszty podatkowe wartości amortyzacji lub rat leasingowych samochodów osobowych.

Jaka suma w kosztach podatkowych amortyzacji lub rat leasingowych do końca 2025 r?

Do 31 grudnia 2025 r. do kosztów uzyskania przychodu podatnik może zaliczyć sumę odpisów amortyzacyjnych lub wartości rat leasingowych do łącznej wysokości:

w całości do równowartości 225.000 zł. – w przypadku zakupu lub leasingu elektrycznych samochodów osobowych lub napędzanych wodorem,
w całości do równowartości 150.000 zł. – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Takie kwoty mogą być zaliczone w koszty w związku z amortyzacją samochodów osobowych przez okres ich amortyzacji, a także wartości rat leasingowych przez okres leasingu.

Limity te dotyczą także samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umów najmu, tak jak umów o podobnym charakterze.

Od 1 stycznia 2026 r. trzy rodzaje limitów podatkowych dotyczących samochodów osobowych.

Zgodnie z art. 3 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności o paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2269 ze zm.), od 1 stycznia 2026 r. będą obowiązywały trzy limity:

do 225.000 zł. – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
do 150.000 zł. – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
do 100 000 zł jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Na podstawie art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności o paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2269 ze zm.) limit 150.000 zł. obowiązuje także w przypadku wszystkich samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do dnia 31 grudnia 2025 r.

Czy „stare” limity będą także obowiązywały w przypadku samochodów leasingowanych, których umowy zostaną zawarte do 31 grudnia 2025 r.?

Niestety wszystko wskazuje na to, że nowe kwoty limitów niewątpliwie będą dotyczyły także samochodów leasingowanych, nawet gdy umowa leasingu została lub zostanie podpisana do 31 grudnia 2025 r.

Jedynym rozwiązaniem, aby „skorzystać” jeszcze z obecnie obowiązujących, niewątpliwie bardziej korzystnych dla podatników zaliczenia kosztów amortyzacji lub leasingu samochodów osobowych jest zakup oraz ujęcie w ewidencji środków trwałych samochodu osobowego do dnia 31 grudnia 2025 r.

We wspominanym wyżej art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r., jest mowa, że przepisy w brzmieniu dotychczasowym (do 31 grudnia 2025) stosuje się nadal jedynie w stosunku „do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życie…”.

Reasumując: jest mowa w art. 30 ustawy o samochodach wprowadzonych do środków trwałych podatnika, zaś nie mam w nim mowy o samochodach leasingowanych. Natomiast w przypadku leasingu operacyjnego podatnik nie wprowadza przedmiotu leasingu do ewidencji środków trwałych, do czasu jego wykupu z leasingu.

BDK Consulting Sp. z o.o., profesjonalne biuro rachunkowe. Rzetelna księgowość i rozliczenia podatkowe dla firm.

Nasze biuro rachunkowe świadczy rzetelne, profesjonalne usługi księgowe, a także rozliczeń podatkowych. Podstawowym zakresem działalności biura rachunkowego BDK Consulting jest outsourcing rachunkowości dla spółek kapitałowych (spółek z o.o., spółek akcyjnych i innych), a profesjonalne usługi księgowe dla jednoosobowych działalności gospodarczych – JDG.

Uzupełnieniem oferty usług naszego biura rachunkowego są usługi rozliczeń podatkowych, tak jak outsourcing prowadzenia kadr, rozliczania płac i rozliczeń z ZUS.

Gdzie działa biuro rachunkowe BDK Consulting Sp. z o.o.?

Nasze biuro rachunkowe działa na terenie części dzielnic Warszawy. Przede wszystkim Warszawa Praga Południe, także Warszawa Praga Północ.

Podobnie nasze biuro rachunkowe działa w dzielnicach Warszawa Targówek, Warszawa Białołęka, oczywiście Warszawa Bielany, tak jak Warszawa Żoliborz, a także Warszawa Bemowo.

W rzeczywistości biuro rachunkowe BDK Consulting świadczy także outsourcing usług rachunkowych, księgowych i podatkowych na dodatek spółkom i firmom z Pułtuska, Ciechanowa, Legionowa, Serocka, a także Nowego Dworu Mazowieckiego, a nawet Makowa Mazowieckiego.

Przewijanie do góry
Kontakt z Nami
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.